Jak zabezpieczyć się przed nieuczciwym klientem?
W przypadku wysyłek zlecanych za pobraniem może dojść do sytuacji, w których odbiorca z jakichś powodów zdecyduje się paczki nie odebrać i zostanie ona zwrócona z powrotem do nadawcy, co wiązać się będzie z opłatą za wysyłkę + zwrot, oraz z narażeniem ptaków na dwudniowy transport. Zdarzały się kuriozalne przypadki, kiedy odbiorca odmówił przyjęcia przesyłki ponieważ w między czasie się rozmyślił co do zakupu. Innym przykładem jest ten, kiedy po nadaniu i wysłaniu paczki adresat zażądał od nadawcy przelewu części środków na konto wygrażając, iż w przeciwnym razie nie odbierze przesyłki. Na szczęście tego typu sytuacje mają miejsce nieprawdopodobnie rzadko, jednak, szczególnie w przypadku wysyłki drogich ptaków za pobraniem, warto wiedzieć w jaki sposób zabezpieczyć się przed nieuczciwym kupującym.
Jeśli klient zdecyduje się na zakup drogich ptaków i metodą rozliczenia ma być płatność przy doręczeniu to przed wysyłką warto poprosić go o jakąś formę zaliczki. Jeżeli klient jest uczciwy to nie powinien mieć większych obiekcji przed dokonaniem przelewu choćby za niewielką część wartości ptaków na konto nadawcy. Wówczas, jeśli jakaś część zapłaty za ptaki została już uiszczona, nadawca ma większą pewność, że adresat jest wiarygodny i faktycznie zależy mu na zakupie zwierząt. Można też np. poprosić o wcześniejszą zapłatę za sam koszt wysyłki.
Również podczas samej rozmowy telefonicznej i uzgadnianiu kosztów zakupu i wysyłki ptaków można wywnioskować, czy kontrahent jest człowiekiem odpowiedzialnym i faktycznie zdecydowany jest na zakup ptaków. Jeśli ma się do czynienia z niezdecydowaniem z jego strony, lub z innego rodzaju podejrzanym zachowaniem to nadawca powinien zachować szczególną ostrożność i poprosić o wpłatę zaliczki przed wysłaniem paczki.
Jeśli klient zdecyduje się na zakup większej ilości ptaków i będą one musiały zostać wysłane w więcej niż jednym opakowaniu to warto podzielić kwotę pobrania i nadać każdą z przesyłek jako pobraniową. Niektórzy nadawcy wysyłając kilka paczek do tego samego odbiorcy decydują się pełną należność za ptaki umieścić w formie pobrania do jednej przesyłki, natomiast pozostałe opakowania nadają jako przesyłki bez pobrania. Jest to błąd, ponieważ nieuczciwy odbiorca może wówczas odmówić przyjęcia przesyłki za pobraniem, natomiast pozostałe paczki zostaną mu wydane przez kuriera bez pobierania żadnej opłaty.
Warto także pamiętać, aby starać się nie wysyłać ptaków wtedy, kiedy odbiorca jest w stanie odebrać przesyłkę wyłącznie następnego dnia i zaznacza, że już w kolejnym dniu nie będzie mógł ptaków odebrać, ponieważ np. nie będzie obecny w miejscu zamieszkania. Może się zdarzyć, że przewoźnik nie zdoła dostarczyć paczki na następny dzień, co zdarza się niezwykle rzadko, ale czasem niestety takie sytuacje mają miejsce. W takim przypadku przesyłka będzie musiała zostać zwrócona do nadawcy.